Hagiabdirizak eli Hagi työskentelee työvalmentajana
Helsingin kaupungin palveluksessa, toimipaikkana Stadin osaamiskeskus, jossa
asiakkaat ovat maahanmuuttajia, paljolti turvapaikanhakijoita. Hagi
käyttää työssään suomen lisäksi somalia, arabiaa ja englantia.
Hagi on asunut vuodesta 1994 lähtien Suomessa. Lukion jälkeen hän opiskeli markkinointialaa, ja työkokemusta hänellä on muun muassa asiakaspalvelusta. Hän on sen jälkeen suorittanut oikeustieteen kandidaatin tutkinnon Tallinnan oikeustieteellisessä, ja niissä opinnoissa hän erikoistui ihmisoikeuksiin ja siirtymävaiheen oikeuteen. Opintojen ja työn aikana hän on vapaaehtoistyönä toiminut järjestöissä työvalmennustehtävissä.
Hagi on asunut vuodesta 1994 lähtien Suomessa. Lukion jälkeen hän opiskeli markkinointialaa, ja työkokemusta hänellä on muun muassa asiakaspalvelusta. Hän on sen jälkeen suorittanut oikeustieteen kandidaatin tutkinnon Tallinnan oikeustieteellisessä, ja niissä opinnoissa hän erikoistui ihmisoikeuksiin ja siirtymävaiheen oikeuteen. Opintojen ja työn aikana hän on vapaaehtoistyönä toiminut järjestöissä työvalmennustehtävissä.
Keskustelin Hagin kanssa hänen työpaikallaan.
Kokoan työvalmennusasiat hänen omalla äänellään.
Miten sinusta tuli työvalmentaja?
Halusin kokemusta oikeustieteen opiskelujen jälkeen ja osaamiskeskuksessa oli paikka auki. Tein vastaavanlaista työtä vapaaehtoisena järjestöissä esimerkiksi Somaliliitossa. Siitä olin saanut kokemusta. Halusin saada lisää kokemusta työssä, jossa ei keksitä pyörää uudestaan vaan kehitetään palveluita, jotka vastaavat asiakkaan tilanteeseen ja tehostavat palveluita.
Mitä on työvalmennus?
Tavoitteena on tukea ja ohjata saavuttamaan asiakkaan päämäärä eli työpaikan saaminen. Osaamiskeskusmallissa on myös mahdollista hakea oppisopimuspaikkaa.
Työni on valmennusta ja ohjausta, joka perustuu voimavara- ja ratkaisukeskeiseen työhön. Aluksi on asiakkaan kartoitus, jossa tunnistetaan asiakkaan voimavarat ja kiinnostuksen kohteet. Kartoituksen perusteella suunnittelen asiakkaan kanssa, miten edetään. Asiakas on keskiössä ja työvalmentaja tuo asiantuntemusta reiteistä päämäärään.
Harjoittelemme työhakuprosessiin kuuluvia asioita kuten hakemusten tekoa, cv:n laatimista ja työhaastattelua. Tärkeää on motivointi. Moni asiakkaistamme on heikommassa asemassa verrattuna muihin työnhakijoihin joko kielitaidon puutteen tai työtaitojen puutteen vuoksi. Lannistumisen ehkäisy on osa työtäni.
Yhteistyötä teen osaamiskeskuksen opettajien, ohjaajien ja yrityskoordinaattorin ja TE-toimiston työntekijöiden kanssa. Osaamiskeskuksen osaamiskartoituksen jälkeen aloitan työskentelyn työvalmennusta tarvitsevan asiakkaan kanssa.
Halusin kokemusta oikeustieteen opiskelujen jälkeen ja osaamiskeskuksessa oli paikka auki. Tein vastaavanlaista työtä vapaaehtoisena järjestöissä esimerkiksi Somaliliitossa. Siitä olin saanut kokemusta. Halusin saada lisää kokemusta työssä, jossa ei keksitä pyörää uudestaan vaan kehitetään palveluita, jotka vastaavat asiakkaan tilanteeseen ja tehostavat palveluita.
Mitä on työvalmennus?
Tavoitteena on tukea ja ohjata saavuttamaan asiakkaan päämäärä eli työpaikan saaminen. Osaamiskeskusmallissa on myös mahdollista hakea oppisopimuspaikkaa.
Työni on valmennusta ja ohjausta, joka perustuu voimavara- ja ratkaisukeskeiseen työhön. Aluksi on asiakkaan kartoitus, jossa tunnistetaan asiakkaan voimavarat ja kiinnostuksen kohteet. Kartoituksen perusteella suunnittelen asiakkaan kanssa, miten edetään. Asiakas on keskiössä ja työvalmentaja tuo asiantuntemusta reiteistä päämäärään.
Harjoittelemme työhakuprosessiin kuuluvia asioita kuten hakemusten tekoa, cv:n laatimista ja työhaastattelua. Tärkeää on motivointi. Moni asiakkaistamme on heikommassa asemassa verrattuna muihin työnhakijoihin joko kielitaidon puutteen tai työtaitojen puutteen vuoksi. Lannistumisen ehkäisy on osa työtäni.
Yhteistyötä teen osaamiskeskuksen opettajien, ohjaajien ja yrityskoordinaattorin ja TE-toimiston työntekijöiden kanssa. Osaamiskeskuksen osaamiskartoituksen jälkeen aloitan työskentelyn työvalmennusta tarvitsevan asiakkaan kanssa.
![]() |
Osaamiskeskuksessa on tehty osaamiskartoitus pelinomaisesti. Kartoituspohja on painettu useille eri kielille. |
![]() |
Osaamiskartoituksen perusteella löydetään reitit asiakkaalle, esimerkiksi työelämävalmennustarve. |
Osaamiskeskuksen palvelumalli on suunniteltu
niin, että palvelut jatkuvat siihen asti, kun asiakas toimii itsenäisesti. Meillä
on laskettu työvalmennuksen kestävän maksimissaan 90 tuntia. Alkuvaiheessa on
tapaamisia, loppuvaiheessa enimmäkseen haastattelupreppausta ja yhteydenpitoa
soittaen, tekstaillen ja viestein.
Millainen on työvalmentajan työote?
Asiakkaan puolesta ei tehdä asioita, vaan tehdään ne hänen kanssaan. Hänelle saadaan sellainen tunne, että prosessi on hänestä kiinni. Hänellä on välitavoitteita ja niitä tarkastelen hänen kanssaan tapaamisissa matkalla päämäärään, työhön. Asiakkaan kiinnostusta pidetään yllä ja hänelle annetaan valtaa.
Millaisia ominaisuuksia työvalmentaja tarvitsee?
Pitää olla asiakasohjaamistaitoja, ne ovat tärkeimmät. Ohjauksessa asiakkaan kanssa täytyy osata tunnistaa asiakkaan vahvuudet, koska ne eivät aina cv:ssä näy. Tarvitaan siis syvähaastattelutaitoja. Työvalmentaja on samalla tasolla asiakkaan kanssa ja saa asiakkaan luottamuksen.
Äärimmäisen tärkeää on myös kyky kehittää itseään ja taito tutkia työllisyystilannetta ja markkinatilannetta.
Millaisia ovat työn haasteet?
Monet asiakkaat ymmärtävät, että toimivat omistajina tässä prosessissa. Haasteena on etenkin se, jos asiakas ei ole perillä työmarkkinoista. Voi olla väärät käsitykset alan työllisyystilanteista ja työtehtävien vaatimuksista. Monille työhakemustoiminta on uutta kuten sähköiset hakupalvelut tai cv:n tekeminen.
Mitkä asiat työssä palkitsevat?
Esimerkiksi kun asiakas laittaa viestin haastattelun jälkeen työpaikasta tai hänelle on jäänyt hyvä fiilis haastattelusta. Asiakkaan itseluottamus on kasvanut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti