Johanna Hemminki Stadin osaamiskeskuksesta on
kehittänyt suomi toisena kielenä -opetusta uuden teknologian avulla. Hän
myös opiskelee tietotekniikkaa, tutkimuskohteena on robotin lähestyttävyys
toisen kielen oppimisen oppimistilanteissa (community language learning).
Johanna tekee eurooppalaisittain pioneerityötä toisen kielen opetuksesta robotiikan keinoin. Hän oli juuri Wienissä kollegansa Anne Erkinheimo-Kyllösen kanssa alan
konferenssissa esittelemässä robotin käyttöä S2-opetuksessa (A Humanoid Robot
as a Language Tutor).
Tapaaminen
Naomin kanssa
Johanna esitteli minulle ohjelmoitavan humanoidirobotti
Naomin. Näin myös videolta Naomin työskentelyä opiskelijoiden kanssa.
Viime aikoina Johanna on käyttänyt robotiikkaa
suomen kielen alkeiden opettamisessa. Naomi-robottiin Johanna on ohjelmoinut
esimerkiksi sanaston harjoitteluun sopivia toimintoja. Tämä menetelmä soveltaa
kielen oppimiseen kehiteltyä Toisto-metodia.
![]() |
Johanna näyttää Naomille kuvaa sideharsosta. Johanna sanoo sanan ja Naomi toistaa. |
- Olen testannut hoivapajan opiskelijoilla, miten
robottiopetus tukee opiskelijan autonomiaa ja itsenäistä oppimista. Esimerkiksi
litteroin opiskelijoiden naurujaksoja videopätkiltä, ja havaitsin, että robottijaksoissa
oli enemmän naurua. Robotti vaikuttaa osittain lähestyttävämmältä kuin
ihmisopettaja, esimerkiksi koskeminen on helpompaa. Eikä toistomenetelmässä
robotti välitä jatkuvista toistoista, joihin ihminen voi turhautua. Lisäksi
opettaja voi tuoda tilanteeseen ylimääräistä kieliainesta, robotti ei.
Naomin puheen painotukset olivat joskus hieman
epäselviä, mutta yllättävän selkeää sen puhe on. Naomiin pitää olla katsekontaktissa,
muuten se ei reagoi hyvin, eli ei ”kuule”. Naomi puhuu ja vastaa sen perusteella,
mitä Johanna on siihen ohjelmoinut:
- Kaikki sen ohjelmoinnissa pitää kirjoittaa. Robotissa
on mikrofoni, kamerat ja sensorit koko kehon tuntoaistimuksiin. Naomi siis
reagoi ärsykkeisiin. Se osaa
tunnistaa kuvia ja toistaa. Tarkoituksena on, että Naomi toimii opettajan puheohj auksella.
![]() |
Naomi reagoi kosketukseen. |
Naomia on kokeiltu osaamiskeskuksessa sanastoharjoitusten
lisäksi kuntouttavien opintojen ryhmissä tunnetaitojen
opettamiseen ja unettomuuden itsehoitoon. Johanna kertoo:
- Naomi feikkaa tunteita, kuten iloinen ja surullinen.
Se tunnistaa ilmeitä, mutta se on vielä kehittelyn alla, miten se reagoi
opiskelijoiden tunteisiin.
Tällä hetkellä Johannan haasteena on saada
Naomi tekemään Wikipedia-hakuja puheohjauksen perusteella.
Pelillisyyttä ja muuta
Pelillisyyttä ja muuta
Kotoutumiskoulutuksen suomen kielen opetuksessa
Johanna on käyttänyt monipuolisesti pelillisyyttä. Hän on suunnitellut
peliympäristön, johon opiskelijat rakentavat omaa kaupunkia ja toimivat siellä
roolihahmoina (työnimenä Koto Game, nykyisin Talkoot). Pelin
grafiikkaparannukset ovat kehitteillä. Tietokonepeliin Johanna on opetuksessa
yhdistänyt roolipelaamista myös livenä, opintokäyntejä, kotisivujen tekemistä
jne. Näin hän on opettanut suomen kielen opiskelijoille uutta kieltä
elämyksellisesti ja toiminnallisesti.
Johanna on osaamiskeskuksessa mukana osaamiskartoituksissa. Voi sanoa, että siinäkin on pelillisyys läsnä, sillä kartoituksiin on kehitetty lautapelityyppinen konkretisointi asiakkaan osaamisen ja osaamistarpeiden selvittämiseen. Johanna käyttää työssään myös monia sovelluksia, esimerkiksi puhelinaplikaatio Tulka (asiointitulkki videoyhteydessä) on työssä ehdoton.
Johanna on osaamiskeskuksessa mukana osaamiskartoituksissa. Voi sanoa, että siinäkin on pelillisyys läsnä, sillä kartoituksiin on kehitetty lautapelityyppinen konkretisointi asiakkaan osaamisen ja osaamistarpeiden selvittämiseen. Johanna käyttää työssään myös monia sovelluksia, esimerkiksi puhelinaplikaatio Tulka (asiointitulkki videoyhteydessä) on työssä ehdoton.
Haja-ajatukseni
Robotiikka vaikuttaa toimivan hyvin opetuksen osana. Se voi virkistää, motivoida ja tukea oppimista toiston keinoin. Ihmistä robotti vielä tarvitsee, sillä ilman ihmisen ohjelmointityötä ei robotti toimi – vielä.
Robotiikka vaikuttaa toimivan hyvin opetuksen osana. Se voi virkistää, motivoida ja tukea oppimista toiston keinoin. Ihmistä robotti vielä tarvitsee, sillä ilman ihmisen ohjelmointityötä ei robotti toimi – vielä.
Linkitän tähän kaksi videoklippiä kohtaamisestani Naomin kanssa. Ensimmäisessä Naomi tottelee hienosti Johannaa. Toisesta esimerkikstä huomaa, etten oikein osaa kommunikoida sen kanssa.
Ennen Naomiin tutustumista kohtasin hyljerobotin,
jota käytetään hoivatyössä. Kuuttiin on nauhoitettu grönlantilaisen kuutin
ääntelyä, ja robottihylje reagoi kosketukseen katseella ja ääntelyllä. Hylje
viehätti kovasti meitä opettajia. Voin vain kuvitella, miten se vaikuttaa erityisryhmiin:
rahoittaa, tuottaa mielihyvää ja tarjoaa tärkeän kosketuksen tunteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti