Mielenterveysongelmat ovat yleisiä. Juuri julkistettiin selvitys, jonka
perusteella korkeakouluopiskelijoista jopa kolmasosa kärsii jonkinlaisista mielenterveysongelmista
(HS 14.2.2017). Myös ammatillisessa koulutuksessa ilmiö on tuttu.
Amiedun Jokeri-portaaliin on koottu perusasioita mielenterveydestä,
mielenterveysongelmista ja mielenterveysongelmien vaikutuksesta oppimiseen.
Minua kiinnostaa etenkin oppimisen ja tukikeinojen näkökulma.
Vaikutuksia oppimiseen voi tiivistää vaikka näin:
- Kognitiivisiin kykyihin tulee muutoksia.
- Motivaatio opiskeluun vaihtelee ja on usein heikko.
- Emotionaaliset ja sosiaaliset valmiudet heikkenevät.
- Keskittymisvaikeudet ja ahdistuneisuus vaikeuttavat havaitsemista,
ajattelua, päättelyä ja muistia.
- Aloitekyky heikkenee.
- Itsetunto on usein heikko.
- Psyykkisen itsesäätelyn keinoja on vähän tai niitä käytetään
rajoittuneesti.
- Häpeän ja syyllisyyden tunteet vaikeuttavat vuorovaikutusta ja
sosiaalisia tilanteita.
- Monet psyykenlääkkeillä on sivuvaikutuksia, jotka vaikuttavat oppimista
heikentävästi.
Oleellinen tekijä erityisopetuksessa on opettajan ja ohjaajan vuorovaikutus
mielenterveysongelmaisen opiskelijan kanssa. Ensinnäkin erityisopettajan täytyy
olla tietoinen omasta suhtautumisestaan mielenterveysongelmiin. Jopa
terapeuttista on opettajan realistinen mutta eritoten kannustava ote. On tärkeä
ymmärtää puolustusmekanismit, joita opiskelija käyttää, jotta opettaja osaa
lähestyä oikealla tavalla opiskelijaa. Myös opettaja ja opettajayhteisö voi
käyttää puolustusmekanismeja, sillä usein mielenterveysongelmia torjutaan,
vähätellään tai käsitellään huumorin keinoin. Kaiken tämän alle pitää nähdä ja
kohdata opiskelija yksilönä, yksilöllisen tilanteen mukaan.
Jokeri-portaalissa annetaan konkreettiset neuvot:
- Koska opiskelijan mielessä myllertää, opettajan tulee pysyä
perustehtävässään, tuke oppimista ja opiskelua - ei hoitaa tai epäpätevänä
terapoida.
- Eheyttävä vuorovaikutus on tärkeä. Opettaja ei ole terapeutti, mutta
terapeuttista on ymmärtävä vuorovaikutus, jossa opettaja auttaa oppijaa
näkemään etenemisen ja onnistumisen.
- Opettaja ohjaa niiden asioiden varassa, jotka toimivat ja onnistuvat.
Siksi niin mielenterveysongelmaisen kuin muunkin erityistä tukea tarvitsevan
opiskelijan kanssa ohjaus ja oppiminen rakennetaan opiskelijan vahvuuksien
varaan.
- Rauhallinen eteneminen ja oppimisympäristö tukee opiskelijaa.
- Tieto ei tuo tuskaa vaan opettajan tietojen kartuttaminen psyykkisistä
ongelmista lisää valmiuksia kohdata niitä. Tätä pidän tärkeänä - se on
vaikuttanut omaan työskentelyyni. Ja päinvastoin: mielenterveysongelmaisten
opiskelijoiden kanssa työskentely on lisännyt tietojani ja valmiuksiani
kohtaamiseen ja rakentavaan ohjaamiseen.
Amiedun Jokeri-portaalissa on oireista, tavoitteista ja keinoista. Se on
luonnollisesti melkomoinen yksinkertaistus, mutta sellaisena hyvä lähtökohta
lähestyä (erityis)pedagogista toimintaa.
Kuvakaappaus Jokeri-portaalin tekstistä Mielenterveys ja oppiminen |
Ajan antaminen, kuunteleminen ja
psyykkisen oireilun ymmärtäminen ovat ydinasioita. Vuorovaikutustaidot ovat
erityisopettajan merkittävin työkalu. Dialogisuus on kuuntelua, keskustelua, vuorottelua, sanoittamista ja eritoten tilanantamista opiskelijan sanoille, ei puhumist ahänen puolestaan.
Mielenterveysongelmaisen opiskelijan
kanssa tulee olla myös herkkänä sen suhteen, milloin on muu apu tarpeen:
hoitoon ohjaaminen. Hyvä yhteistyö koulun psykologin ja kuraattorin kanssa on
myös tärkeää – konsultaatio ja yhteistyö tukevat kaikkia.
Toimintojen avoimuus ja läpinäkyvyys
auttavat niin tämän asian kuin muidenkin erityisen tuen asioiden kanssa,
tietysti luottamuksellisuus otetaan huomioon. Rakenteet ja toimintatavat ovat
läpinäkyviä, toisten yksityisasiat eivät ole muiden nähtäviä.
Selkeys, johdonmukaisuus ja opiskelutilanteen
säilyttäminen opiskelutilanteena on A ja O. Myös opiskelija, jolla on
mielenterveysongelmia, voi opiskella ja opiskelee – erityinen tuki tukee siinä.
Lähde
Jauhiainen, Riitta. Mielenterveys ja
oppiminen. http://www.amiedu.net/jokeri/oppiminen/mielenterveys.htm
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti