Olen opiskelijoiden opetuksessa ja ohjauksessa huomannut,
miten vaarallista on olettaa kaikkien nuorten olevan diginatiiveja. Samoin
aikuisten opettamisessa on oltava tarkkana, ettei mikään tietotekniikkaan
liittyvä ole itsestään selvää. Lisäksi S2-opiskelijoita on ääripäistä toiseen:
joku ei ole koskaan aiemmin koskenut länsimaisin kirjaimin tehtyä näppäimistöä
tai mitään näppäimistöä, toiset ovat alan insinöörejä.
Valitettavasti monet sivustot ovat visuaalisesti sekavia.
Kun opiskelijalla on oppimisvaikeuksia, opettajan neuvo ”menen nettiin” tai ”googleta”
ei pitkälle auta. Hakusanojen löytäminen, hakukenttiin sanojen oikein
kirjoittaminen, hakutulosten lähdekriittinen arviointi ja hakutulosten tekstien
lukeminen, tietojen kokoaminen ja lähdetietojen kirjoittaminen omin sanoin on
monelle utopiaa. Vain opettajan apu ja ohjaava ote takaavat
opiskelustrategioiden mallintamisen, harjoittelun ja vähittäisen hallitsemisen.
Toivottavasti saavutettavuuteen ruvetaan kiinnittämään
huomiota. Se ei silti poista kaikkea ohjaus- ja tukitarvetta digitalisoituvassa
maailmassa.
Saavutettavuusdirektiivi
Saavutettavuusdirektiivillä
halutaan taata ihmisten yhdenvertaisuus digitaalisessa yhteiskunnassa tavoitteena:
·
edistää kaikkien mahdollisuutta
toimia täysivertaisesti digitaalisessa yhteiskunnassa
·
luoda yhdenmukaiset
minimitason vaatimukset julkisen hallinnon verkkopalveluiden
saavutettavuudelle
·
parantaa digitaalisten
palveluiden laatua.
Julkisen sektorin verkkosivujen ja mobiilisivustojen tulee siis olla
helposti ymmärrettäviä kaikille. Tämä turvaa idean ”suunnittele kaikille”, eli
kun palvelut sopivat toimintarajoitteisille, ne sopivat
kaikille. Direktiivi tulee voimaan 23.9.2018.
Kummallista
kyllä direktiivissä ei mitenkään mainita selkokieltä. Selkoviestinnän
periaatteiden (sisällön, sanaston, rakenteen ja visuaalisuuden) ottaminen
huomioon on silti eittämättä saavutettavuuden perusta.
Selkokielen strategia 2014 -2018
Selkokielen strategia toimenpide-ehdotuksineen päivitettiin juuri vuoden 2016 lopussa, ja
siinäkin yksi kärkikohteista on digitalisaatio. Tässä ovat kaikki kärkikohteet:
- Selkokielisten aineistojen tuottaminen maahanmuuttajien kotoutumisen tueksi
- Selkokielen aseman vahvistaminen osana kotimaista lainsäädäntöä
- Digitalisoitumisen mahdollisuudet ja uhat selkokieltä tarvitsevien kannalta
- Viranomaisten vastuu selkokielisten aineistojen tuottamisessa
- Vastuu selkokoulutusten järjestämisestä.
Olin mukana selkokielen
strategiapäivitystyöryhmässä. Toimenpide-ehdotukset toivottavasti
konkretisoivat sitä, miten selkokieli tukee saavutettavuutta. Toimenpiteiden toteutuminen
on itse asiassa jokaisesta kiinni.
Toimenpide-ehdotus 17: Selkokielen neuvottelukunta etsii ja kokoaa tahoja vaikuttamaan siihen, että maininta selkokielestä tulisi mukaan, kun valmisteilla oleva julkisten toimijoiden digitaalisten palveluiden saavutettavuusdirektiivi sulautetaan osaksi kansallista lainsäädäntöä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti