Pääsin mukaan erityisammattioppilaitoksen päivään (7.3.2017), jossa
lähihoitajaopiskelijat ohjasivat autismin kirjon telma-opiskelijoita
ensiapurasteilla. Opiskelijoiden tavoite oli oppia projektityöskentelyä,
ensiaputoimintaa ja asiakkaiden ohjaamista. Kokemus oli todella opettavainen:
sain kokemusta näkövammaisten opiskelijoiden toiminnasta ja autismin kirjon
opiskelijoiden kohtaamisesta.
Lähihoitajopiskelijat opiskelevat vammaistyötä. Osana vammaistyön ja
yritystoiminnan opintoja he ovat tehneet projektisuunnitelman, toteuttavat suunnitelmaa
ja arvioivat sitä. Projektisuunnitelman mukaan opiskelijat ohjaavat erityisryhmille
ensiaputaitoja. He ovat jo aiemmin toteuttaneet projektin kehitysvammaisille
opiskelijoille, nyt sama toteutetaan autismin kirjon nuorille
telma-opiskelijoille.
Suunnitelmavaiheessa opiskelijat olivat käyneet tutustumassa tiloihin,
joissa ohjaus tapahtui. Tämä on tärkeää, sillä osa opiskelijoista on näkövammaisia.
Paikkojen tutuksi tuleminen on siten tärkeää.
Suunnitelmiin kuuluin myös se, että opiskelijat käyvät etukäteen
tutustumassa telma-ryhmään. Tämä ei kuitenkaan ollut mahdollista, koska
telma-ryhmän ohjelmaan oli tullut muutos. Tämä opetti opiskelijoille sitä, että
suunnitelmiin tulee yllättäviä muutoksia, joihin pitää sopeutua.
Projektiin kuuluu kolme ohjauskertaa. Eilen oli ensimmäinen kerta, jonka
perusteella tunnelmat ryhmässä vaihtelivat. Kaikki ei ollut mennyt nappiin. Ennen tämänpäiväistä toista projektikertaa opettaja
keskusteli ryhmän kanssa palautteesta ja tsemppasi toiseen projektikertaan.
Tässä auttoi myös se, että eilen telma-opiskelija oli palautteeseen kirjoittanut
kysymyksen: mikä on mieluisinta ensiapukurssin osioiden vetämisessä? Yhteisessä
keskustelussa opiskelijat vastasivat palautekysymykseen näin:
- Kivointa on, kun ihmiset osallistuu.
- On kiva nähdä opiskelijoita ja tutustua telma-opiskelijoihin.
- Mulle mieluisinta on että saa jakaa tietoa.
Opettaja vastasi myös:
- Tehän kehitytte aivan valtavasti ohjaajataidossa, siinä, miten rakentaa
tällainen kokonaisuus ja saada ihmiset mukaan osallistumaan. Onnistuitte eilen
hienosti siinä, mitä on toisen ihmisen ohjaaminen ja opettaminen.
Opiskelijat keskustelivat myös siitä, ovatko autismin kirjon opiskelijat
helpompia vai vaikeampia ohjattavia kuin kehitysvammaiset. Opiskelijoiden
mielestä autismin kirjon ohjattavat olivat helpompia kuin kehitysvammaiset,
joita opiskelijat ohjasivat syksyllä. Opettaja kertasi vielä sitä, miten
kohdataan autismin kirjon opiskelijoita.
Tämän pohjustustunnin jälkeen siirryimme telma-ryhmään. Päivän
esiapurastien aiheena olivat
1) palovammat ja kolmioliinan käyttö
2) hätäpuhelu
3) kehonhallintapeli, jonka opiskelija oli tehnyt yhdessä opiskelijamentorin kanssa.
1) palovammat ja kolmioliinan käyttö
2) hätäpuhelu
3) kehonhallintapeli, jonka opiskelija oli tehnyt yhdessä opiskelijamentorin kanssa.
![]() |
Palovammoista ensin kerrottiin, sitten harjoiteltiin rasvalaastarin ja siteen sitomista sekä kolmioliinan solmimista. |
![]() |
Harjoiteltiin hätäpuhelun soittamista dramatisoidun tilanteen avulla. |
![]() |
Kehonosia tunnistettiin opiskelijan tekemän pelin avulla - ohajustilanne oli osallistava. |
Lähihoitajaopiskelijoita oli viisi, ja heistä jaettiin kolme ryhmää. Joka
ryhmällä on yksi rasti, jossa telma-opiskelijat kävivät pienryhmissä.
Telmalaisissa joku kommunikoi kommunikaattorin avulla, joku oli mutisti,
muutama kommunikoi avoimesti, suuri osa vältti kontaktia. Silti
lähihoitajaopiskelijat onnistuivat ohjauksessa hyvin ja saivat aikaan vuorovaikutusta.
Koska yhdellä sokealla opiskelijalla oli opaskoira, myös koiran läsnäolo tehosti
vuorovaikutusta. Moni telmalainen uskalsi silittää koiraa – ja hymy kasvoilla
oli leveä. Vuorovaikutusta!
Autismin kirjon ryhmässä oli kommunikaatiota tukevia välineitä, ja ryhmässä
harjoitellaan monin tavoin sosiaalisia tilanteita ja vuorovaikututusta.
Monista opeista on mielestäni ohjeeksi kaikille:
Oli etuoikeus olla seuraamassa, sitä, miten hienosti opettaja valmensi ja
kannusti opiskelijoitaan ja miten opiskelijoiden varmuus kontaktiin
lisääntyivät ja ohjaustaidot karttuivat. Lisäksi autismin kirjon telma-opiskelijoiden osallistuminen opetti rutkasti siitä, miten kommunikointi ja osallistumista voidaan rohkaista. Tällainen on toiminnallista,
työelämälähtöistä ja integroivaa toimintaa parhaimmillaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti