Pohdin tässä opiskelijoiden mielenterveysongelmia ja niiden
kanssa opiskelusta selviämistä. Teen pikakatsauksen Mielenterveysseuran
materiaaleihin ja sen jälkeen kerron omista havainnoistani. Mielenterveyteen
liittyen olen jo postannut opettajan työssä huomioon otettavia asioita tämän linkin jutussa.
Oppimisvaikeuksien ja päihdeongelmien asioita esittelen toisessa postauksessa.
Mielenterveyspalveluista on selkeä sote-ministeriön tekemän koonti.
Mielenterveysseurasta apua opettajan osaamiseen ja opiskelijoiden kohtaamiseen
Suomen mielenterveysseuran sivusto on todella monipuolinen –
informatiivinen ja kokemuksellinen. Pääsivun alaotsikossa
Mielenterveysosaaminen on käyttökelpoista tietoa myös nuorten ja aikuisten
opettajille. Esimerkiksi keskustelun avaukseksi sopii osuus Kuinka voit?
Materiaaleissa on esimerkiksi Hyvän mielen talo, joka sopii erityisopettajalle puheeksi ottamisen välineenä, keskustelun
ja nuoren tilanteen aktiivisen kuuntelun keinona.
Nuoren mielen ensiapu
on mielestäni pakollinen kaikille kasvattajille ja opettajille; tietopaketit
ovat havainnollisia ja niiden avulla voi ohjata eteenpäin. Myös
monikulttuurisuus otetaan huomioon.
Kaikille sopivat hyvinvointia tukevat harjoitukset.
Mielenterveysseuran sivuilla on useita mindfullnes-harjoitteita. Olen kokeillut
itse muutamaa (en vielä opiskelijoiden kanssa). Tietoinen läsnäolo kehittää
keskittymistä ja auttaa rauhoittumaan.
Opin kohtaamisista
Parikymmentä vuotta tuki- ja ohjaustyössä toimineena tiedän,
että psyykkinen jaksaminen ja hyvinvointi on perusedellytys oppimiselle ja
opiskeluun liittyvien paineiden kestämiselle. Kerron muutaman askarruttavan
esimerkin. Opiskelijoilla on ollut diagnosoidusti ja ilman masennusta,
ahdistusta, paniikkihäiriöitä, sosiaalisten tilanteiden pelkotiloja,
peliriippuvuutta, syömishäiriöitä, biopolaarisia persoonallisuushäiriötä jne.
Lisäksi on todella usein käynyt ilmi, että opiskelijalla on
ADHD-diagnoosi, mutta hänellä siihen liittyen tai sitä monimutkaistamassa
esimerkiksi jo lapsen diagnosoitu vaikea masennus. Myös monesti lukivaikeus
tuottaa mielenterveysongelmia: pärjäämättömyys masentaa, kun oppiminen tuottaa
vaivaa, ponnisteluja ja usein epäonnistumisia.
![]() |
Esteet haittaavat näkemästä mahdollisuuksia. |
Ikävimpiä ovat olleet tilanteet, joissa opiskelu on
laukaissut esimerkiksi voimakkaat ahdistusreaktiot tai paniikkikohtaukset.
Todennäköisesti on niin, että epäonnistumisen kasautuminen on katkaissut jo
muutenkin kuormittuneen kamelin selän. Käy ilmi, että opiskelija suoriutuu
beetasalpaajien turvin, koska ei ole saanut tiettyä koetta kahdeksan yrityksen
jälkeenkään. Silloin olen nopeasti tullut väliin, ja opiskelijalle on
suunniteltu koesisältöjen tukiopetus pieninä paloina ja suulliset suoritukset
pienin osin opettajan kanssa keskustellen.
Joillekin opiskelu on itsessään kuntouttavaa: he kuuluvat
jonnekin, he ovat yhteydessä muihin. Joitain taas ryhmätilanteet ahdistavat.
Jokaisella on akileen kantapäänsä mutta myös pärjäämispisteensä. Oppimisen
tukena en ole terapeutti, mutta ohjaukseni ja tukeni voi olla terapeuttista,
jos se tukee opiskelijan voimaantumista ja opintojen etenemistä.
Olen koettanut pitää ohjenuorana sitä, että tuen opiskelua
ja kuuntelen, kun opiskelija haluaa avautua. Ratkaisuja haen aina opiskeluun
liittyviin pulmiin, etsimme oppimisympäristöön sopivia ja opiskelijan
yksilölliseen oppimiseen liittyviä keinoja. Tärkeää on, että varmistan, että
opiskelija saa apua ja hoitoa ammattilaisilta tai oppilaitoksen
opiskelijahuollon ammattilaisilta.
Viimeisen vuoden aikana on jäänyt monta opiskelijaa mieleeni
mielettömien voimavarojen takia. Heillä on monet diagnoosit ja
elämäntilannehaasteita. Silti he ponnistelevat opiskeluissa ja pitävät
pelkästään pelastukselta tuntuu se, että HOJKS on tehty. He kokevat, että sen
ansiosta heillä on varmistus: ryhmänohjaajaan voi olla yhteydessä, hän tietää
nyt mistä on kyse; suorituksia voi ajoittaa ja osittaa, suorittaa suullisesti
ja toiminnallisesti.
![]() |
Valoa on näkyvissä: autetaan näkemään se. |
Yksi opiskelija on joutunut muuttamaan suunnitelmaa moneen
kertaan muun sairastelun ja masennuksen vuoksi: opiskelija tietää, että
ryhmänohjaaja seisoo aina hänen tukenaan ja etsii ratkaisuja (ja konsultoi
minua). Työvaltainen ja toiminnallinen oppiminen työssä oppimissa vie opintoja
eteenpäin. Varma työpaikka odottaa, kunhan vain oppimistehtävien haasteet
ylitetään.
Toinen opiskelija tietää, että hän alakulon tultua hän
vajota pariksi päiväksi sänkyyn eikä kykene sieltä nousemaan, mutta hän aina
nousee sieltä läheisten ja koulun tuen avulla. Ryhmänohjaaja tietää tilanteen
ja ottaa huomioon sen opintojen etenemisessä. Opiskelija on myös kokenut, että
chatti-terapiakokeilu sopii hänelle. Tutun terapeutin kanssa some-yhteys tuntuu
luontevalta, vaivattomalta ja elämäntilanteeseen sopivalta.
Kolmas opiskelija ei kykene keskittymään lainkaan ryhmässä,
taustalla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Koska hänen työssään voi toimia
itsenäisesti ja opiskelijalla on jo työkontakteja, osaamisenosoittaminen työssä
tuntui sopivan kaikille. Lisäksi suhteellisen pienellä yksilöohjauksella hän on
saanut perehdytyksen uusiin opittaviin asioihin. Työpaikka on jo, valmistuminen
ammattiin on ihan lähellä näiden tukitoimien avulla.
Päätelmäni
Voisin luetella esimerkkejä vaikka kuinka. Eivät kaikki ole
menestystarinoita, jos opiskelijan koko elämäntilanne on palasina eikä kunto
kestä opiskelua. Monia kuitenkin tukitoimet auttavat. Minua hirvittää se, miten
monen opiskelijan mielenterveysongelmat jäävät huomaamatta ja siten yleisen ja
erityisen tuen keinot käyttämättä.
Opettajalta tunnistaminen edellyttää tietoa
ja herkkyyttä – poissaolot, poissaolevuus, työtehtävissä haparointi,
muistamattomuus, oppimistehtävien ongelmat voivat kertoa näistä pulmista.
Henkilökohtaistamiskeskusteluissa tulisi olla taitoa ottaa ne puheeksi –
ratkaisukeskeisesti, opiskelijaa kuullen.
![]() |
Jokaiselle on tie ja valoa - ei välttämästi aina kirkasta tai suoraa. |
Kohtaamisista olen oppinut sen, että aktiivinen kuuntelu,
rauhallisuus, etenemisen strukturointi ja onnistumisien osoittaminen ovat
toimintatapoja, joilla pääsee yhteistyön alkuun. Ja tulihan tuo jo, mutta
korostan sitä: yhteistyö – tietysti opiskelijan yksityisyyttä ja
salassapito-ohjeita kunnioittaen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti