Tunnen
autismin kirjoa sen perusteella, mitä olen siihen tutustunut
erityispedagogiikan perusopinnoissa ja kuntoutukseen liittyvien oppikirjojen
perusteella (esimerkiksi Esteistä mahdollisuuksiin) ja tutustumiskäynneillä. Lisäksi työssäni olen kohdannut autismin kirjon opiskelijoita.
Kartutan osaamistani
tutustumalla autismin kirjoon liittyvien yhdistysten nettisivuihin ja
tutustumiskäynnein. Kartoitan niiden perusteella, minkälainen ohjaus-, tuki- ja
kuntoutustoiminta on ajankohtaista. Autismi- ja Aspergerliitosta on juttuni tässä, nyt kokoan Autismisäätiön toimintaa.
Toimintaa ja periaatteita
Autismisäätiö
tarjoaa paljon palveluita neuropsykiatristen oireyhtymien (mm. autismin kirjo,
ADHD) kuntoutukseen. Autismisäätiön vuosikertomus antaa monipuolisen kuvan
toiminnasta. Sivuilta välittyy myös asiakkaiden ääni. Säätiön asiakkaat
tarvitsevat tukea asumiseen, työllistymiseen, arjen hallintaan ja terveyteen.
Säätiö auttaa myös asiakkaiden läheisiä. Yhteistyötä on sosiaali- ja
terveyspalveluiden, työvoimahallinnon, Kelan, lastensuojelun ja
vakuutusyhtiöiden kanssa.
Sosiaalitoimen kautta haetaan esimerkiksi seuraavia yleishyödyllisiä
palveluita:
·
asuminen
·
päivätoiminta
·
työtoiminta
·
sopeutumisvalmennus
·
valmennus- ja ohjauspalvelut
·
ADHD-/neuropsykiatrinen coaching
Terveydenhuollon kautta haetaan esimerkiksi näitä yleishyödyllisiä
palveluita:
·
diagnosointi
·
lääkinnällinen kuntoutus
·
muu kuntoutus-, valmennus- ja terapia
·
arvioinnit
·
ADHD-/neuropsykiatrinen coaching
Työ- ja elinkeinotoimiston tai Työvoiman palvelukeskuksen kautta voidaan
hakea näitä yleishyödyllisiä palveluita:
·
työhönvalmennus
·
työkyky- ja muut arvioinnit.
Palveluiden
yksilöllisyys on toiminnan perusta: kaikki lähtee asiakkaiden tarpeista,
tavoitteista ja vahvuuksista. Autismisäätiön palvelukokonaisuuksia ovat
asumispalvelut, ohjaus- ja valmennuspalvelut sekä terveydenhuollon palvelut.
Toiminta on moniammatillista, ja tavoitteena on tukea asiakkaiden toimintakykyä
ja osallistumista.
Työntekijöiltä
edellytetään tilanneherkkyyttä, luovuutta, nokkeluutta, soveltamistaitoja,
sitoutuneisuutta, asiantuntemusta, positiivisuutta, kannustavuutta sekä taitoa
kiittää ja kehua. Työntekijän tulee tunnistaa asiakkaan potentiaali sekä tuottaa
onnistumisen ja osallisuuden kokemuksia sekä mahdollisuuksia ilmaista itseä.
Asiakastyössä
käytettäviä lähestymistapoja ovat
- psykoedukatiivinen
- interpersoonallinen
- psykoterapeuttinen
- kognitiivis-behavioristinen
- ratkaisukeskeinen
- voimavarakeskeinen
- TEACHH.
Käytettyjä
menetelmiä ja interventioita ovat
- GAS (asiakaslähtöinen kuntoutuksen tavoitteiden ja arvioinnin menetelmä, http://www.kela.fi/gas-menetelma)
- HTS (henkilökohtainen tulevaisuuden suunnitelma)
- Ziggurat, UCC-CL, UCC-HF (toimintakyvyn arviointi)
- aistikartoitus
- tolmi
- Haasto-analyysi ja -toimintamalli
- Asta
- strukturointi ja rutiinit
- kommunikaatiokartoitus
- neurokognitiivisten erityispiirteiden tunnistaminen
- AMPS
- MELBA
- BOT-2
- LOTCA
- ADI-R.
Kaikkien
kirjainyhdistelmien merkitystä en tiedä, mutta jos työskentelisin
Autismisäätiössä, saisin varmasti niistä selvää. Lista on siksi mielenkiintoinen, että se hyvin havainnollistaa erityispedagogisen ja kuntoutuksen salakielen: menetelmät tai lähestymistavat on kehitetty englanninkielisissä kulttuureissa tai menetelmänimet ovat niin monisanaisia, että päädytään kirjainyhdistelmiin, jotka avautuvat vain ko. työtä tekeville.
Yksilö on pääasia, kirjainlyhenteet tulevat tosiksi asiakastyössä. Seuraavassa Autismisäätiön
vuosikirjasta otetussa kuvakaappauksessa on hyvin kuvattu asiakaslähtöinen
toimintatapa – menetelmät valitaan asiakaslähtöisesti kuten myös kuntoutus ja
toimintatavat.
Kuvakaappaus Autismisäätiön vuosikertomuksesta 2015 |
Erilaiset
hankkeet kehittävät toimintaa asiakkaiden hyväksi. Yksin ja kaksin -seksuaalikasvatushanke on ollut käynnissä
2013-2015, ja sen lopputuote on opas nuorille ja aikuisille SEKSU:
Seksuaaliterveyttä ja suhdetaitoja. Lisäksi hankkeessa tuotettiin
opetusvideoita (säätiön Youtube-kanava). Löydä kyky -hanke käynistyi 2015, ja
siinä vahvistetaan asiakkaiden työnhakutaitoja sekä työnantajien tietämystä
asutismin kirjosta työelämässä.
Keppuli
Keppuli on Autismisäätiön kohtaamispaikka Helsingissä. Se on taidegalleria ja käsitöiden myymälä, "paikka arjen kokemuksille, hyville hetkille sekä pienille tapahtumille".
Kokemusasiantuntijat
Autismisäätiön
vuosikertomuksessa näkyy asiakaslähtöisyys, sillä siinä on paljon
kokemuspuheenvuoroja. Ne konkretisoivat autismin kirjon henkilöiden elämää ja kuntoutusta.
Myös muita mielenkiintoisia kokemuspuheenvuoroja on netissä paljona paljon, ja
katsoin tukuittain videoita.
Autismisäätiön Youtube-kanavalla vietin pitkät
tovit. Yksin ja kaksin -videot ovat melko selkokielisiä videoita, joissa ohjataan tulkitsemaan sosiaalisia tilanteita ja selviytymään niistä.
Suomi 100 vuotta -videot ovat teksnisesti todella kauniisti toteutettu, ja niissä korostuu erilaisuus ja erilainen ajattelu voimavarana.
Olen
lisäksi työssäni kohdannut autismin kirjoon kuuluvia opiskelijoita,
suunnitellut heidän kanssaan yleistä ja erityistä tukea sekä ohjannut lukiopettajana
oppimistehtäviä. Niistä kohtaamisista olen oppinut paljon siitä, millaista on, kun ongelmia on sosiaalisessa toiminnassa ja vuorovaikutuksessa ja mitä haasteita se asettaaopintojen suunnitteluun, ohjauksia ja tukemiseen. Siitä on esimerkki tässä postauksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti