En ole tässä blogissa aiemmin käsitellyt tulevaa reformia. Keskusteluissa
olen kyllä moneen otteeseen tuonut esille sen, miten sanoilla hämätään ja
käytetään valtaa. Etenkin sanat "reformi" ja "sopeuttamistoimet"
kalskahtavat pahalta, sillä muusta ei ole kyse kuin säästöistä, talouden
ehdoilla tehdyistä leikkauksista ja toiminnan heikennyksistä.
Yksi ystävä linkkasi someen postauksen, jossa käsitellään vaikeasti
kehitysvammaisten perusopetuksen jälkeistä koulutusta sekä koulujen
säästöpaineiden ja yt-neuvottelujen vaikutuksia. Vielä alaikäisen opiskelijan
äiti kirjoittaa telma-koulutuksen toteuttamisen epävarmuuden vaikutusta koko
perheeseen.
Kehitysvammainen lapsi, nuori ja aikuinen tarvitsee selvitäkseen
strukturoidun ympäristön ja olojen vakauden. Erityinen tuki ei voi onnistua,
jossa olosuhteet ovat epävarmat, opettajat ja kotiväki muutoksista kuten
niukentuneista resursseista tai toiminnan jatkuvuuden epämääräisyydestä
stressaantuneita. Jutun kirjoittaja kysyy:
"Reformissa uudistetaan koulutuksen rahoitus, ohjaus, tutkintorakenne, koulutuksen toteuttamismuotoja sekä järjestäjärakennetta. Väitetään, että uudistus valmistellaan tiiviissä yhteistyössä ammatillisen koulutuksen kentän ja sidosryhmien kanssa. Onko todella näin myös erityisammattiopetuksen osalta? - - Missä ovat kehitysvammaisten nuorten nuorisotakuu, sivistykselliset perusoikeudet, oikeus elinikäiseen oppimiseen ja ihmisarvo?"
Ammatillisen erityisopetuksen näkökulmasta säästöaikamme on vaikea, ja on vaikea nähdä, miten kukaan voi seistä niiden takana tai uskoa, että opetuksen laatu pysyisi samana. Tuntuu väärältä, että säästöjen paineissa joudutaan kysymään ihmisarvon perään, mitä lainaamani postauksen äiti joutuu tekemään.
Reformin suunnittelijat eivät varmaankaan ole käyneet telma-ryhmissä, en
usko, että edes tavallisissa ammattikoulun luokissa eivätkä työsaleissa.
Erityisen tuen näkökulma on hukkunut jargoniin, jossa vilisevät
henkilökohtaistaminen ja koulutussopimukset. "Sanaleikit" tuntuvat
loukkaukselta, koska samalla leikataan niiden toteuttamisessa tarvittavat
resurssit opetukselta ja ohjaukselta.
Olen sitä mieltä, että se ei riitä, että päättäjät ja koulutussuunnittelijat
tekevät pikavierailuja oppilaitoksiin, joissa johto usein esittää asiat parhain
päin. Oikean kuvan saa asioista, jos vähintään pari päivää kulkee yhden
opiskelijaryhmän mukana. Todellisuus saattaa silloin näyttää todella
erilaiselta kuin rehtoreiden, ministeriöiden virkamiesten tai
ammattijärjestöjen suunnittelijoiden silmin.
Postaus on yhden ihmisen mielipide ja kokemus. Silläkin on merkitystä:
yhden henkilön kysymys ihmisarvosta on eettinen kysymys, johon esimerkin
telma-opettajat joutuvat päivittäin vastaamaan. Jos eivät rakenteet tue
opetustyötä, opettaja joutuu kohtuuttomien paineiden alla tekemään työtä, johon
täytyy heittäytyä koko persoonallaan ja potentiaalillaan. Jos säästöt
supistavat ihmisiä, aikaa, tiloja ja materiaaleja, on mahdotonta hoitaa hommia
koko potentiaalilla. Kaikki kärsivät.
P. S. Poliittisesti sitoutumattomana totean, että lainaamani postaus ei ole
tarkoitushakuisesti tietyn puolueen sivuilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti