Haastattelin (28.2.2017) Nina Olssonia, joka on toiminut
fysiikan, kemian ja tietotekniikan opettajana, nyt lähinnä matematiikan opettajana
erityisammattioppilaitoksessa. Hän opettaa kolmessa toimipisteessä.
Näkövammaisten osuus opiskelijoista on viime vuosina
vähentynyt. Mukautuksia opiskelijoilla on monista eri syistä. Hän on opettajana
valma-, telma- ja perustutkinto-opiskelijoiden koulutuksissa. Tutkintoja on
todella monia – ja opiskelijat ovat heterogeenisia. Samassa ryhmässä voi olla
täysin sokea, täysin kuuro ja muita oppimisvaikeuksia. Ryhmissä on enintään 12
opiskelijaa.
Reformin myötä kaikkien ammattiin opiskelevien opinnot tullaan
henkilökohtaistamaan, nykyisin jo hopsataan. Tämä on Ninalle jo tuttua: jokaiselle
opiskelijalla on oma opintopolku, ja opiskelijat etenevät eri tahtiin. Eriyttäminen on keskeistä. Esimerkiksi
matematiikan tunneilla jokainen etenee oman tason mukaisten tehtävien avulla.
Nina sanookin:
- Haastavinta on henkilökohtainen ohjaus, kun kaikki opiskelijat tekevät omaa ohjelmaansa. Matematiikassa pitää opettaa ajattelun taitoja ja sitä pitää olla ihminen havainnollistamassa. Jokainen opiskelija oppii eri tavalla, ja opettajalla pitäisi olla aikaa ja taitoa löytää ohjaus oppijalle sopivaksi. Onneksi ovat konkreettiset opetusvälineet, pelit jne. Monesti havaintovälineet on tehty lapsille, joten ne voivat olla lelumaisia. Jos ne ovat opiskelijan mielestä liian lapsellisia, ne eivät toimi.
Erityisammattikoulussa on mahdollista saada tunnille
mukaan ohjaaja, joillain opiskelijoilla on henkilökohtainen avustaja.
Henkilökohtainen ohjaus tukee oppimista – opettaja ohjaa sitä valiten jokaisen
oppimiseen sopivat tehtävät ja toimintatavat. Se on haastavaa, sillä oppiminen
vaatii aikaa ja henkilökohtaista kohtaamista – sitä, että kaikille olisi tarpeeksi
aikaa.
Palasimme keskustelussa usein konkreettisuuden
tärkeyteen. Nina mainitsee matematiikan apuvälinevalmistajista Tevellan ja EarlyLearningin. Mitat ja muut arkiset esineet ovat myös hahmottamisessa hyviä.
Keskustelimme vielä näkövammaisten
opetuksesta. Aina on tietysti lähtökohtana se, minkälainen näkövamma opiskelijalla
on. Opiskelijoita on sokeista heikkonäköisiin. Tarpeet ovat erilaisia.
Sokeilla on käytössä pistenäyttö ja tekstin muunto
puheeksi. Pistekirjoituskone, puhuvat laskimet, pistekirjoitusviivaimet ovat
keskeisiä matematiikan oppimisen apuna.
Heikkonäköisille voi riittää oppikirjojen suurentaminen,
kopioiden suurentaminen, Wordin ja muiden ohjelmien tekstien fonttikokojen
muuttaminen suuremmaksi. Myös Lukutelevisio ja skannaava lukulaite toimivat
hyvin apuna. Kaikkia apuvälineitä ei koulu järjestä. Esimerkiksi henkilökohtaisia
apuvälineitä ovat luupit ja kiikarit.
(Olen tutustunut näkövammaisten apuvälineisiin
opintokäynnillä telma-koulutuksessa.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti