Yli puolet työpäivästä tein koonteja hyvinvoinnin koulutuspalveluiden
opettajien vastauksista kysymykseeni, mitä yleisen tuen käytäntöjä heillä on.
Vastauksia ei tullut rutkasti, mikä sekin on tulos.
Se, ettei opettaja vastaa tuollaiseen kyselyyn, voi kertoa siitä, ettei koe
toimivansa tukitoimissa tai ei tiedä, mitä yleinen tuki voi olla tai ei ehdi
tai halua vastata. Tusina opettajista vastasi. Muutama tunnusti rehellisesti,
ettei toteuta tukea. Jotkut sen sijaan luettelivat monenlaisia keinoja.
Tiivistetysti keskeiset yleisen tuen käytännöt ovat
- keskusteluja, kannustusta
- aikataulujen rukkaamista
- kokonaisuuksien jakamista pienempiin osiin
- tehtävien ja käsitteiden selventämistä ja selkoistamista
- vaihtoehtoisten toteutuksien sopimista: suulliset ja toiminnalliset
suoritukset
- kertaamista eri tavoin: yhdessä, pienryhmässä, yksilöllisesti
- havainnollistaminen kuvin, piirroksin, tekemällä, näyttämällä
- ohjaaminen tukipalveluihin.
Erityisen tuen toimintatavoissa on usein samoja asioita, mutta silloin on
kyse pitkäkestoisesta ja systemaattisesta pedagogisesta tuesta ja
järjestelyistä. On avartavaa ja tärkeää, että tiedän, miten kollegat mieltävät
yleisen tuen. Siitä pääsee pureutumaan siihen, että tunnistetaan satunnaisen
tukitoiminnan päälle systemaattisen erityisen tuen tarve.
Tänään (21.2.2017) Helsingin Sanomissa oli mielipidekirjoitelmia
oppimisvaikeuksista ja syrjäytymisriskeistä. Erityisluokanopettaja muistuttaa,
että usein kyse on yksilön nähdyksi tulemisen puutteesta ja ulkopuolelle
jäämisen kokemuksesta. Kirjoittaja pitää opettajien osaamisen kartuttamista
keskeisenä keinona estää lasten ja nuorten syrjäytymistä. Asia koskee
mielestäni myös aikuisia. "Parasta syrjäytymisen ehkäisyä on lasten ja
nuorten kohtaaminen heidän omassa yhteisössään sekä yhteisöön kuulumisen, oman
merkityksellisyyden ja aktiivisen toimijuuden vahvistaminen."
Hero ry:n edustajat puolestaan kirjoittavat, että koulussa pitää opettaa
oppimisen taitoja. Minua hämmästyttää, että yhä vielä tätä pitää
peräänkuuluttaa, mutta oikeassa kirjoittajat ovat. Huomaan oppimisen taitojen
puutteet päivittäin työssäni aikuisten kanssa. Herolaisten toiveena on: "Opetus
sisältäisi muun muassa opiskelutekniikoiden ja lukustrategioiden harjoittelua sekä
oppimisen apuvälineiden käytön ohjausta. Tästä ei olisi hyötyä pelkästään
oppimisvaikeuksisille oppilaille vaan jokaiselle."
Päivän päätteeksi postista putkahti yhden aiheeseen liittyvän koulutuksen
todistus. Olen taas muutamaa opintopistettä rikkaampi. Parasta on se, että olen
myös erityisen tuen kehittämistyössä ottanut jonkin askeleen eteenpäin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti