Olen tutustunut erilaisiin lähteisiin, jossa käsitellään näkövammaisten opetusta.
Olen hyödyntänyt monia nettisivuja (mm. Näkövammaisten liitto) ja kirjaa Näkökulmia
näkövammaisten opetukseen (PS-kustannus 2006).
Valtaosa näkövammautuneista on vammautunut ennen kouluikää, mutta aina on
kouluiässä, nuoruudessa ja aikuisässäkin vammautuneita. Näkövammoja on lisäksi
monenlaisia:
Näkövammaiseksi määritellään henkilö, jonka paremman silmän laseilla korjattu näöntarkkuus on heikompi kuin 0,3, ja sokeaksi jos paremman silmän laseilla korjattu näöntarkkuus on alle 0.05 tai näkökenttä supistunut halkaisijaltaan alle 20 asteeseen, tai jos toiminnallinen näkö on jostain muusta syystä vastaavalla tavalla heikentynyt.
Näkövammainen ihminen voi olla heikkonäköinen tai sokea. Näkövammaiseksi ei luokitella ihmistä, jonka näkökyky pystytään korjaamaan laseilla normaaliksi tai jos toisessa silmässä on normaali näkö.
Heikkonäköiset ihmiset voivat nähdä eri tavoin: ihminen ei näe lukea, mutta pystyy liikkumaan ilman valkoista keppiä tai jäljellä olevan tarkan näön avulla ihminen kykenee lukemaan, mutta ei näe ympäristöään. Heikkonäköisyyteen liittyy usein myös hämäräsokeutta ja häikäistymisherkkyyttä.
Täydellinen sokeus on harvinaista. Sokeat voivat nähdä valon ja jopa hahmoja. Toiminnallisesti sokeaksi määritellään henkilö silloin, kun hän on menettänyt mm. suuntausnäön vieraassa ympäristössä sekä lukunäön tavanomaisessa mielessä, mutta hän saattaa pystyä lukemaan erityisapuvälineiden kuten lukutelevision avulla.
Valtaosa näkövammaisten opetusta koskeva materiaali liittyy lapsiin ja kouluikäisiin.
Niitä tietysti voi soveltaa toisen asteen koulutuksen opiskelijoihin.
Esteettömyys on merkittävä tavoite. Siitä on NVL:n video Esteetömyyttä näkövammisille.
Näkövammainen opetuksessa
ja ohjauksessa
Peruskoulun
jälkeen nuori voi hakea toisen asteen koulutukseen yhteishaussa tai erityisoppilaitoksiin
erillishaussa. Peruskoulun jälkeiseen valmentavaan koulutukseen on oma
erillishaku. Koulutus voi olla mahdollista järjestää Kelan ammatillisena kuntoutuksena. Koulutuskokeilu (Kela) on mahdollisuus selvittää, kiinnostaako ala.
Jos oppilaitos
on sokeisiin ja heikkonäköisiin erikoistunut, opiskelijalla ei yleensä ole avustajaa.
Jos opiskelija on sokeutunut lähiaikoina, hänellä voi olla avustaja. Jos
näkövammainen opiskelija on integroituneena tavallisessa ryhmässä, on tärkeää
avoimesti keskustella esimerkiksi apuvälineistä ja vamman vaikutuksista
opiskeluun.
Tilojen
esteettömyys ja valaistus ovat asioita, joihin pitää kiinnittää huomiota.
Opetusmateriaalien helppolukuisuus ja selkeys on tärkeää, samoin kaikkien
laitteiden ja välineiden näkyvyys (liitutaulu, älytaulu, dokumenttikamera:
kirjainten erottuminen taustasta). Ryhmäytymistä ja sosiaalisia suhteita tulee
tukea, jotta kaikki ovat tasa-arvoisesti yhdessä eikä vamma erillistä opiskelijaa muista.
Hojksiin
kirjataan esimerkiksi pedagoginen tuki ja apuvälineet (avustaja tai liikkumistaidon ohjaus,
materiaalit kuten pistekirjoitus, suurennettu fontti, lukutelevisio).
Opiskelija voi hakea avustajaa vammaispalvelulain
mukaisena henkilökohtaisena apuna kotikuntasi sosiaalitoimesta. Uusein reittien liikkumaistaidon ohjausta voi myös hakea sosiaalitoimesta. Kelan kautta voi hakea apuvälineitä (kannettava tietokone, lukutelevisio jne.).
Sovellan Näkövammaisten liiton ohjeita nuoriin ja aikuisiin. Jos opiskelija on sokea, ohjaaja
Sovellan Näkövammaisten liiton ohjeita nuoriin ja aikuisiin. Jos opiskelija on sokea, ohjaaja
- rohkaisee käsien
käyttöön, esimerkiksi ”Käsi käden päällä” -menetelmällä käsillä tutkimisen ja
liikkeiden opettaminen.
- käyttää oppijan omaa
kehoa suuntia, mittoja ja kokoja opettaessa
- hyödyntää oppijan
jäljellä olevaa näköä (kontrastit, suurennokset jne.)
- hyödyntää monipuolisesti
aisteja (koskea, haistaa, maistaa, kuunnella, koputtaa jne.)
- antaa oppijan tehdä itse
ja kokeilla
- puhuu ja kertoo
havainnollisesti, mitä tapahtuu ja mitä tehdään
- tekee kuvien ääriviivat
erottuviksi (esim. liimalla, joka jähmettyy kohoaviksi ääriviivoiksi)
- jaksottaa opeteltavan
asian pieniin osiin ja antaa aikaa harjoitella
- hyödyntää ”auttavan ja
aktiivisen käden” -menetelmää: toinen käsi pitää astiaa, sillä aikaan kun
toinen käsi etsii tavaran ja laittaa sen astiaan.
Apuvälineet
Apuvälineet ovat keskeisiä näkövammaisten opetuksessa. Apuvälineitä voi
hankkia Avris-liikkeestä. Opiskelua varten apuvälineet hankitaan Kelan kautta.
Apuvälinevalikko on todella monipuolinen. Arkipäivää helpottavia
tuotteita on kelloista ja vaaoista puhelimiin. Videossa Kosketellen näyttöä - älypuhelin näkövammaisen jokapäiväisessä käytössä näytetään hyvin, miten navigaattori,
puhesyntetisaattori, pistenäyttö toimivat. Myös iPhonen käytöstä on selkeä opetusvideo näkövammaisille ja heidän
ohjaajilleen. Youtubesta löytää monia esimerkkejä apuvälinesitä ja niiden käytöstä.
Joskus pelkkä tietokone voi olla apuväline, jos näkövammaiselle riittää
tavalliset mahdollisuudet muuttaa tekstikokoa ja taustan kirkkautta. On lisäksi
monenlaisia suurentavia välineitä ja tekstiä puheeksi muuttavia välineitä.
Tietokoneeseen saa tekstiskannauksen, suurennusohjelman, ruudunlukuohjelman
(esimerkiksi Celian videossa), puhesyntetisaattorin,
pistenäytön ja pistekirjoittimen.
Lukemisen lisäksi elektronisen suurennuslaitteen
(lukutelevision) avulla voi kirjoittaa käsin tai tehdä muuta tarkkuutta
vaativaa työtä. Joissakin malleissa on mahdollisuus käyttää taulukameraa,
jolloin taululla tai valkokankaalla olevaa aineistoa voidaan katsella omalta
näytöltä ja suurentaa ainesito sopivaksi.
Pistekirjoitus lisää esimerkiksi
opiskelussa saavutettavuutta, ja nykyisin on monia tietotekniikkasovelluksia,
jotka helpottavat pistekirjoittamista (ks. artikkeli, jossa
ammattikorkeakoulussa opiskeleva sokea opiskelija ruudunlukijaohjelman avulla
voi lukea pistekirjoitusta, joka joissain tilanteissa sopii paremmin kuin puhe).
(Äänikirjoista ja äänikirjasto Celiasta julkaisen erillisen jutun.)
Apuvälineet ja ohjaus
Opiskeluun liittyy
erityistarpeita, mm optiset apuvälineet, kohopöydät, erityisvalaisimet,
äänikirjat, pistekirjat, kirjoituskone, liikkumisen suunnittelu, koulumatkojen
järjestäminen, integraatio-opettaja ja lukiossa Näkövammaisten keskusliiton
koulutussihteerin käynnit). Palvelujen saaminen on yleensä hidasta, joten
palveluiden hakeminen pitää aloittaa heti, kun näössä on tapahtunut muutos.
Erityistaitojen
ja apuvälineiden harjoittelu vaatii ohjausta ja aikaa äänite- ja pistemateriaalien ja erityisesti uusien, paljon harjoitusta
vaativien laitteiden, kuten lukutelevision ja tietokoneiden käytön
suunnittelussa ja käytössä.
Ohjauskieli
Ohjaajan pitää käyttää täsmällisiä ja
tarkkoja ilmauksia. Kaikessa pitää muistaa sanallistaa asioita – siis ottaa
huomioon näkörajoitteet ja hyödyntää kuuloaistia, esimerkiksi tervehtiä ei voi
nyökkäämällä tai muuten käyttää visuaalista sanatonta viestintää.
Oma nimi pitää kertoa ja puhutella tuttua
näkövammaista ihmistä nimeltä. Oma poistuminen pitää sanoa, havainnot sallistaa
konkreettisesti: kellotaulu havainnollistaa suuntia esimerkiksi ruokalautasella
perunat kello kuudessa, salaatti kello kolmessa jne.
Liikkumesessa perusohje on: näkövammaiselle
ohjaaja tarjoaa kyynärvarren ja kulkee edellä.
NKL:n sivuilla on havainnollisia videoita
arkipäivän kohtaamisiin.
Opiskelijan kokemus
Näkövammaisen yleisurheilijan kokemuksia opiskelusta on Youtube-videossa. Opettajien keskustelu
opiskelijan kanssa hänen tarpeistaan on tärkeintä.
Verkossa opiskelu
auttaa näkövammaista, sillä tiedostojen muuttaminen saavutettavaksi onnistuu siellä melko hyvin. Avustajaa haastateltava on tarvinnut joissain sähköisissä
lomakkeissa (ilmoittautumiset), muuten hän selviää apuvälineiden avulla.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti