Olin 28.2. mukana maahanmuuttajien peruskouluun valmistavien
ryhmien oppitunneilla (Omnia), kun Marja Huovila opetti matematiikkaa. Hän on ammatillinen
erityisopettaja ja kouluttanut eri yhteyksissä matematiikan erityisopetuksesta.
Sain toimia tunneilla mukana apuopettajana.
Marja kiteyttää kolmeen sanaan opetuksen periaatteet: konkretisointi, havaintovälineet ja aikaa.
Näin niiden toteutuvan myös käytännössä. Marja kertoi toiminnastaan:
- On tärkeä hyödyntää kaikkia oppimiskanavia: auditiivisuus, visuaaliuus ja kinesteettsyys. On myös tärkeä myös käsitteet kirjoittaa ja sanoa. hahmottamista tukevat konkreettiset apuvälineet ovat tärkeitä.
![]() |
Kuutio, neliö, sadasosa, kymmenesosa - näin voi konkretisoida. |
Tunneilla harjoiteltiin muotoja ja niiden
hahmottamista. Lisäksi aiheena olivat murtoluvut, desimaalit ja prosentit.
Näitä asioita vasta alettiin harjoitella. Hitaaseen ja vähittäiseen
lähestymiseen Marjalla oli ohjenuora omalta opettajaltaan:
- Joskus vain annetaan ajatus asiasta - siihen palataan myöhemmin.
Käsitteiden ymmärtämisen apuna konkreettisesti apuvälinen
asioiden avaaminen selvästi auttoi. Myös toisto oli tärkeää ja henkilökohtainen
ohjaus.
Opiskelijat selvästi hakivat varmistusta ja palautetta. Kiersin Marjan lisäksi ohjaamassa tehtävien teossa, ja hyvin opiskeljat ottivat ohjausta vastaan kaikissa päivän opetusryhmissä.
Valmistavan koulutuksen opiskelijat on jaettu ryhmiin suomen
kielen taidon perusteella. Olin mukana
kahdessa eritasoisessa ryhmässä. Periaate on kuitenkin sama: opetus on kielitietoista eli kaikki
opettajat tukevat samalla suomen kielen oppimista. Näillä tunneilla se sujui
luontevasti, sillä matematiikan käsitteet täytyi avata, toistaa ja konkretisoida
monin tavoin. Mukana oli kirjoittaminen, puhuminen, piirtäminen ja
konkertisoivat välineet.
![]() |
Muotoja: käsitteitä ja sanoja |
![]() |
Opetus kielitietoisen havainnolliseksi |
Marja toivottaa
jokaiselle omalla äidinkielellä hyvää huomenta tai päivää, henkilökohtainen ote
ja kaikkien äidinkielien kunnioittaminen selvästi ilahdutti opiskelijoita.
Se vaikuttaa työskentelyilmapiiriin positiivisti.
- - - -
Marja on aiemmin opettanut
ammatillisessa erityiskoulussa. Hän on opettanut esimerkiksi näkövammaisia ja
kehitysvammaisia. Hänellä on pitkä kokemus erilaisista oppijoista. Esimerkiksi
keskittymisvaikeuksiset pystyvät harjoittelemaan laskuja, kun heillä on käsillä
tekemistä, konkreettisia havaintovälineitä. Hahmottamisen tukena hän on
pitänyt hyvinä Allomaari-pelejä.
![]() |
Harjoitus muotojen hahmottamiseksi. |
Hahmottamisharjoituksina
Marja käyttää myös Feuersteinin tehtäviä. Niiden käyttöön on lupa, jos on käynyt metodin
käyttöön kuuluvankoulutuksen. Instrumental
Enrichment -menetelmä on ohjelma, jolla muokataan ajattelu- ja
ongelmanratkaisutaitoja. Se on kehittänyt professori Reuven Feuerstein
(1921-2014) työryhmineen. Harjoittein kehitetään ajattelutaitoja ja niiden siirtämiseen
arjen toimintatapoihin. (Lyhyt
kooste menetelmästä on esimerkiksi tässä ).
Näkövammaisten opetuksessa oli kaikessa otettava huomioon
puheen konkretia. Marja kertoo:
- Ei voi sanoa” tää jaetaan tällä”, vaan tarkkaa kieltä. Apuvälinepalvelu teki pyydettäessä havaintovälineitä. Apuvälineet ovatkin näkövammaisten kanssa todella tärkeitä, niiden pitää olla sellaisia, että kosketusaistin avulla asia hahmottuu. Kehitin itsekin apuvälineitä, esimerkiksi kymmenjärjestelmän opetuksessa munakennot toimivat todella hyvin.
- Näkövammaisten opiskelijoiden kanssa asioiden sanottaminen on siis oleellista. Esimerkiksi verbit ”nähdä” ja ”katsoa” eivät ole pannassa. Niitä käytetään arkisesti siinä kuin sanotaan ”mennään kahville” vaikka luotaisiinkin vain vettä tai teetä.
Marjalle yhteistyö on A
ja O. Yhdessä toteutettu opetus tarjoaa opiskelijoille vaihtelua ja lisää ohjausta.
Marja on tottunut työskentelemään kouluavustajien kanssa ja hänen tunneillaan
käy säännöllisesti auskultoijia:
- Sanon aina, että jos ei osaa jotain, pitää kysyä suoraan. Niin oppii, opetellaan yhdessä ja tehdään yhdessä.
P. S. Linkki lokakuiseen opintokäyntiini matematiikan erityisopetuksessa ja samanaikaisopetuksessa on tässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti