perjantai 21. huhtikuuta 2017

Joistavat polut ammattiopintoihin



"Osaamisperusteinen ja asiakaslähtöinen toimintamalli yhdistettynä välittämisen, luottamuksen ja arvostuksen kulttuuriin"

Olin opintokäynnillä osakeyhtiömuotoisessa yksialaisessa oppilaitoksessa pääkaupunkiseudulla. Oppilaitoksen saama laatupalkinto (OPM & OPH 2016) velvoittaakin toimintatapojen esittelyyn.



Oppilaitoksessa on 800 opiskelija, joista 200 aikuisopiskelijoita. Johtoajatuksena on "Sinulle sopiva". Opintojen aloitus on osaamisperusteinen. Opinnot alkavat orientaatioviikolla, jossa opiskelijat pohtivat tavoitteensa ja keinot (henkilökohtaistaminen), ja jokaisella on henkilökohtainen tapaaminen opettajan kanssa. Opettajat ovat käyneet "valmentajakoulutuksen". 

Ryhmäkohtaisesta opiskelusta voi siirtyä joustavaan toteutukseen. Niin etenee noin 150 opiskelijaa. Opiskelijan eHOPS on Wilmassa, jota on kehitetty niin, että sinne kirjataan kaikki, periaatteena vain positiiviset asiat. Topi-aplikaatioon opiskelijat kirjaavat, mitä he ovat tehneet työssäoppimisessa.

Opiskelijoiden keskeyttämisprosentti on olle 4, ja tulokset ovat tulleet pitkäjänteisellä työllä, "jossa opiskelija on ykkönen". Osaava ja motivoitunut henkilökunta ja opiskelijapalvelut (opintosihteerit, opiskelijahuolto) ovat tärkeä taustatuki.

Joustava pedagogiikka on opiskelijalähtöistä, ei oppiainelähtöistä. Toiminnan kehittäminen on alkanut pudokkaiden tukitoimien suunnittelusta. Neljän opettajan tiimi opettaa kaikki opinnot noin 170 opiskelijalle. HOJKS-opiskelijoita on kutakuinkin 35. Suuri osa joustavan polun opiskelijoista opiskelee yksilöllisellä opinto-ohjelmalla työssäkäynnin vuoksi. Opiskelijoista on noin 20 % hitaasti ja 20 % nopeasti eteneviä, loput normietenijöitä. Lisäksi joustavaan toteutukseen liittyvät pajaohjaustunnit viikoittain, ja pajoissa opettaa aineopettajat.

Pyritään siihen, että jokainen voi oppia omalla tavallaan. Neljällä opettajalla on kolme kotiluokkaa, lisäksi käytössä on neljä pajaluokkaa ja joitain ryhmätyötiloja. Opiskelija tulee aina kouluun tullessaan ilmoittautumaan kotiluokkaan omalle opettajalle. Opiskelija voi tehdä tenttejä, oppimistehtäviä, projekteja, verkkomateriaaleja, ilmiöpohjaisia kokonaisuuksia (useita tutkinnon osan laajuisia) jne. Se, mitä opiskelija tekee, sovitaan yhdessä opettajan kanssa sen perusteella, mitä ja miten opiskelija haluaa oppia. 

Opettajat jakavat uudet pedagogiset ideat verkkoalustoilla. Opettajien positiivisen pedagogiikan periaatteisto kantaa (variskortit). Joka viikko esillä on yksi positiivinen ominaisuus (valittu variskorteista). Opiskelijalle välitetään tunnelmaa: ihana, että tulit kouluun. Kouluun saa tulla, vaikkei jaksa opiskella sinä päivänä. Toiminnassa on romukoppaan laitettu opettajakeskeisyys, tiukat aikataulut, samat tehtävät kaikille ja sanktiot. 

Kaikki perustuu luottamukseen. Muut keskeiset asia ovat työvaltaisuus, toiminnallisuus, vapaus ja vastuu, arvostus, yksilölliset polut, innostuminen, välittäminen, valmentaminen, tiimioppiminen, vertaisohjaaminen, eriyttäminen, yksilöllistäminen ja yhteisöllisyys.

Opiskelijan kanssa tehdään työanalyysi, jonka perusteella suunnitellaan, mitä opitaan koulussa mitä töissä. Jotkut opiskelijat opiskelevat kaiken työssäoppimassa, 
jos siellä on mahdollista saavuttaa kaikkien tutkinnon osien tavoitteet.

Opintokäynti innosti miettimään, miten omassa organisaatiossa voisi soveltaa samaa. Mahdollisuuksia olisi vaikka mihin. Henkilökohtaistamisen idea on jo omaksuttu, siihen päälle vain erilaisia opiskelijalähtöisiä joustavia toteutustapoja - niin erilaiset oppijat saisivat sysäyksen omannäköiseen etenemiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti