torstai 17. marraskuuta 2016

Hahmotan hahmottamista


Hahmottamisen vaikeudet


Sain tapaamispyynnön ryhmänohjaajalta, jonka ryhmässä on kaksi aikuisopiskelijaa, joiden hahmottamisen vaikeudesta opettaja on huolissaan. Opiskelijat olivat myös yhteydessä minuun ja tapasin heidät eilen erikseen, jotta oli mahdollista pohjustaa yksilöllisiä  suunnitelmia.

Ala on minulle vieras, joten etukäteen perehdyin tutkinnon perusteisiin, jotta tiedän, mitä hahmottamiseen liittyviä asioita on ammattitaitovaatimuksissa. Varustauduin pienin tehtävin, joiden perusteella hain tuntumaa hahmottamisen vaikeuksiin sen lisäksi, mikä on opiskelijoiden ja opettajan kokemus. Lisäksi selvitin vielä keskeisiä asioita hahmottamisvaikeuksista.

Tapaamillani opiskelijoilla oli moninaisia vaikeuksia ja monia diagnooseja, joista hahmottamisen ja toiminnan ohjauksen ongelmat olivat vain pieni osa oppimisen problematiikkaa. Kummallakin oli myös monenlaisia hoitotahoja. Erilaisten tehtävien tai testien teko ei tuntunut oleelliselta, sillä keskustelun kautta asioiden läpikäyminen tuntui olevan heille oleellista - ja siten sain heihin hyvän kontaktin. 

Seuraava askel on erityisen tuen suunnittelu, joka käynnistyi siinä samassa. Jo on tapaaminen ryhmänohjaajan kanssa sovittu ja ratas päässäni raksuttaa, minkälainen ohjaus ja järjestelyt tukisivat etenemistä parhaiten. Siinä tulemme törmäämään pahankaikuiseen sanaan "resurssit". Kun eettisiä kysymyksiä mietin, turhan usein tuntuu jäykät rakenteet ja opettajien työtunnit sanelevan erityisen tuen toimintatavat.

Vaikka opiskelijatapaamiset veivät ennakointini pöpelikköön, se oli juuri oikein! Juuri sitä on tilanteenmukainen opiskelijalähtöisyys. Siitä huolimatta lisään tähän koontini hahmottamisvaikeuksista.

 Visuaalisen hahmottamisen vaikeudet


Näkötiedon käsittelyyn tarvitaan aivoja enemmän kuin muun aistitiedon käsittelyyn. Esimerkiksi kuvaa prosessoivat aivojen kummatkin puoliskot nopeasti ja samanaikaisesti. Jos osatoiminnoissa on häiriöitä, hahmottaminen vaikeutuu. 

Hahmottaminen ei ole vain visuaalista prosessointia vaan siihen liittyy aiemman tiedon aktivointi, eli säilömuistin avulla aistimukset saavat merkityksiä. Näkötietojen prosessointi on siten monimutkaista ja siksi hahmottamisen vaikeudet voivat vaikuttaa yksilön oppimiseen monin tavoin. Tutkija Heli Isomäki ilmaisee monimutkaisen kokonaisuuden valaisevasti: "Aikaisemmalla tiedolla on valtava merkitys hahmottamisen kannalta. Näemme sen, mitä ymmärrämme, on enemmänkin totta kuin se, että ymmärtäisimme sen mitä näemme. Näin ollen voidaan myös sanoa, että kaikki ihmiset näkevät asiat hieman eri tavoin, koska kenelläkään ihmisellä ei ole täysin samanlaista säilömuistia."

Hahmottamisen vaikeuksiin kytkeytyy monia piirteitä, esimerkiksi vaikeuksia hahmottaa asioita, esineitä, kokonaisuuksia, tekstejä, ohjeita, paikkoja, toimintatapoja, etäisyyksiä, nopeutta, symboleja ja laitteiden toimintamekanismeja. Visuaalis-motorisiin vaikeuksiin kytkeytyy liikkumisen kömpelyys. Lisäksi mukana voi olla sosiaalista kömpelyyttä eli vaikuksia hahmottaa toimintatapoja ja sosiaalisia tilanteita.

Visuaalisen hahmottamisen vaikeudet voivat vaikuttaa taitoihin, joita tarvitaan itsenäiseen elämiseen. Esimerkiksi vaikeudet voivat vaikeutta kellon ja rahan hallintaa, taulukoiden ja graafisten kuvausten ymmärtämistä ja kartan avulla reittien hahmottamista. Henkilö voi ihmetellä huolimattomuusvirheitä, etsimisen ja löytämisen vaikeuksia, opetuksen ja ohjeiden seuraamisen hankaluuksia, kädentaitojen vaikeuksina, eksymistaipumuksina

Visuaalisen hahmottamisen vaikeuksista toimintakykyyn tutkijat ovat eri mieltä, mutta voidaan sanoa, että aikuisilla nämä ongelmat vaikuttavat elämään lukivaikeutta laajemmin. Keskeinen jako on 1) visuaalisen tarkkaavuuden vaikeus ja 2) avaruudellisen hahmottamisen vaikeus, ja ne vaikuttavat toimintakykyyn eri tavoin.

  1. Visuaalisen tarkkaavuuden vaikeus hankaloittaa havaintojen tarkkuutta. Mitä monimutkaisempi on ympäristö, sitä enemmän on erottaa yksityiskohtia. Esimerkiksi liikenteessä tämä vaikeus haittaa paljon.
  2. Avaruudellisen hahmottamisen vaikeus vaikeuttavat koon, etäisyyden, muodon, suunnan arviointia tai tuottamista. Tällöin mallista piirtäminen tai kartan mukaan kulkeminen vaikeutuu.
  3. NLD (non-verbal learning disability) eli ei-kielelliset oppimisvaikeudet on oireyhtymä, jossa kielellinen tiedonkäsittely on normaali mutta visuaalisessa tiedonkäsittelyssä on suuria vaikeuksia. Usein siihen liittyy sosiaalisen toiminnan vaikeudet, joten oireyhtymä vaikuttaa käyttäytymiseen ja oppimiseen. Erityisesti ongelmia voi sosiaalisten tilanteiden lisäksi olla matematiikan oppimisessa.
Hahmotusvaikeuksissa harjaantuminen voi helpottaa hankaluuksia, mutta vaikeimmissa hahmottamisen häiriöissä ongelmat jatkuvat aikuisiässä.

Selviytymiskeinoja


Sisäisillä keinoilla pyritään vaikuttamaan henkilön toimintakykyyn ja toimintatapaan. Harjoituksilla harjaannutetaan aivoja ja kehitetään aivotoimintoja. Apuna voidaan käyttää esimerkiksi avaruudellista hahmottamista tukevia rakentelutehtäviä. Metataitoja ovat esimerkiksi oman työn tarkastaminen: henkilö tekee tietoisesti tarkastuksia strukturoidusti, jotta oppii huomaamaan työn vaiheet ja niihin liittyvät yksityiskohdat. Erilaisten strategioiden harjoittelu on silloin oleellista, jotta visuaalissa tehtävissä voi systemaattisesti toimia näiden strategioiden mukaan.

Sisäisten keinojen lisäksi tulee käyttää tukena ulkoisia keinoja. Ulkoisilla keinoilla muutetaan toimintaympäristöä siten, että se helpottaa selviytymistä.

Lähteet

Hahmottaminen. 2016. http://www.lukiksero.net/pdf/heli-isomaki-ksero-22-11-2011.pdf. Luettu 16.11.2016.

Isomäki, H. 20.5.2016. Ymmärrämmekö näkemäämme? – visuaalisen hahmottamisen häiriöt. www.oppimisvaikeus.fi/teemat/hahmottaminen/artikkeli. Luettu 16.11.2016

Isomäki, H. Kun hahmottaminen ja keskittyminen on vaikeaa ja käytös häiriöksi, mikä avuksi. http://www.lukiksero.net/pdf/heli-isomaki-ksero-22-11-2011.pdf. Luettu 16.11.2016.

P.S. Visuaalisten hahmotusvaikeuksian kartoitus- ja kuntoutusmenetelmä (VENNY) on menetelmä, jolla tunnistetaan ja kuntoutetaan etenkin jo koulunaloitusvaiheessa, jotta vaikeuksia voidaan ehkäistä. http://www.venny.fi/index.html



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti